Tax News 2017

Dovoľte nám zoznámiť vás v našich tohtoročných Tax News s daňovými novinkami, ktoré nám prináša rok 2017. Medzi tieto oblasti patrí napríklad zriadenie elektronických schránok, zníženie sadzby dane z príjmu právnických osôb, prenos daňovej povinnosti pri stavebných prácach, zvýšenie paušálnych výdavkov u živnostníkov a ďalšie daňové zaujímavosti.

Tax News 2017

Náhrada za zadržanie nadmerného odpočtu počas daňovej kontroly

Novelou zákona o DPH sa do zákona doplnil tzv. úrok z nadmerného odpočtu. Na tento úrok má nárok platiteľ v prípade, že došlo k zadržaniu nadmerného odpočtu z dôvodu daňovej kontroly.

V prípade, že daňový úrad začne daňovú kontrolu, a to v lehote na vrátenie nadmerného odpočtu a tento nadmerný odpočet nebude vrátený do šiestich mesiacov od posledného dňa lehoty na vrátenie nadmerného odpočtu, dochádza k vzniku nároku platiteľa na úrok z nadmerného odpočtu. Ten bude vo výške dvojnásobku základnej úrokovej sadzby ECB platnej prvý deň kalendárneho roka, za ktorý sa úrok počíta. Minimálna výška tejto úrokovej sadzby je stanovená na 1,5 %.

Úrok sa vypočíta zo sumy vráteného nadmerného odpočtu, a to za každý deň po uplynutí šiestich mesiacov odo dňa nasledujúceho po uplynutí lehoty na vrátenie nadmerného odpočtu do dňa jeho vrátenia vrátane.

Nový postup zavedenia úroku z nadmerného odpočtu sa bude vzťahovať na prípady daňových kontrol začatých po 1.1.2017 a tých, ktoré k 1.1.2017 ešte neboli ukončené.

 

Prenos daňovej povinnosti pri stavebných prácach

Od 1.1.2016 došlo v zákone o DPH k zavedeniu mechanizmu na prenos daňovej povinnosti podľa § 69 ods. 12 písm. j). Hlavným parametrom pre možnosť uplatnenia prenosu daňovej povinnosti pri stavebných prácach je správne zatriedenie stavebnej činnosti podľa klasifikácie CPA. V praxi to však predstavuje problém, keďže často platitelia nevedia správne zatriediť stavebnú činnosť a z dôvodu opatrnosti radšej vystavia faktúru s DPH.

Novela zákona o DPH navrhuje zavedenie právnej fikcie pri uplatňovaní prenosu daňovej povinnosti pri stavebných prácach, čo prinesie právnu istotu pre dodávateľa aj pre odberateľa.

Ak dodávateľ na základe odôvodneného predpokladu uváži, že ním dodaná stavebná služba podlieha prenosu daňovej povinnosti, uvedie na faktúre jasnú formuláciu, z ktorej bude zrejmé, že príjemca plnenia sa stáva osobou povinnou platiť DPH:

„ prenesenie daňovej povinnosti“

 

Kontrolný výkaz – opäť zmena

Na základe schválenej novely zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty sa od 1.1.2017 dostáva do platnosti používanie nového vzoru Kontrolného výkazu k DPH. Prvýkrát sa tento nový vzor použije pri podávaní daňového priznania vo februári 2017 za obdobie 01/2017.

V súlade s § 78 a ods. 2 písm. a) zákona o DPH platného od 1.1.2017 musí kontrolný výkaz obsahovať údaje z každej faktúry, ktorú bol platiteľ povinný vyhotoviť podľa § 71 až 75 o dodaní tovarov a služieb, pri ktorých je osobou povinnou platiť daň v tuzemsku a ktoré nie sú oslobodené od dane, okrem zjednodušenej faktúry, alebo z ktorých je povinný platiť daň v tuzemsku príjemca plnenia podľa § 69 ods. 12 písm. f) až j), okrem zjednodušenej faktúry.

V kontrolnom výkaze k DPH budú od 1.1.2017 uvádzať údaje aj platitelia DPH (dodávatelia), ktorí prenesú daňovú povinnosť na iného platiteľa DPH z vystavených faktúr v časti A.2. kontrolného výkazu k DPH pri dodaní:

  • stavebných prác,
  • stavby alebo jej časti,
  • tovaru s inštaláciou alebo montážou,

ak dodané stavebné práce, stavba (resp. jej časť), montáž alebo inštalácia tovaru patria do sekcie F Stavebné práce štatistickej klasifikácie produktov podľa činností (CPA).

 

Zvýšenie paušálnych výdavkov u živnostníkov

Najväčším prekvapením pre samostatne zárobkovo činné osoby (živnostníkov) je schválenie percentuálneho zvýšenia paušálnych výdavkov. Aktuálne si môže živnostník, vybrať medzi dvoma spôsobmi uplatňovania výdavkov, a to:

  • reálne vynaložené náklady
  • paušálne výdavky

Za zdaňovacie obdobie roka 2016 je stále v platnosti uplatňovanie 40% paušálnych výdavkov, pričom maximálna výška na ich uplatnenie je 5 040 eur ročne.

Od 1.1.2017 nastane zmena, a to že percento pre uplatnenie paušálnych výdavkov sa zvýši na 60%. Taktiež dochádza aj k úprave limitu na ich uplatnenie z aktuálnych 5 040 eur na 20 000 eur. Stanovený limit sa po novom nebude rozpočítavať na počet mesiacov prevádzkovania živnosti.

Táto zmena je prínosom hlavne pre umelcov, novinárov a autorov, ktorých príjem pozostáva z dvoch zložiek – aktívne (napr. honorár za vytvorenie diela) a pasívne (napr. honorár za poskytnutie licencie) príjmy. Paušálne výdavky vo výške 60% si tak budú môcť uplatniť na oba druhy príjmov, čo znamená až do výšky 2 x 20 000 eur.

Táto zmena prinesie so sebou aj ďalšiu pozitívnu správu pre živnostníkov. Zvýšením nákladov (paušálne výdavky) dôjde k zníženiu ich základu dane, ktorý má vplyv na výpočet poistného a preddavkov na sociálne a zdravotné poistenie.

 

Elektronické schránky

Zákon č. 305/2013 Z. z. o e-Governmente legislatívne upravuje čoraz častejšie spomínané elektronické schránky. Tieto el. schránky boli zriadené štátom pre všetky orgány verejnej moci, podnikateľov a občanov starších ako 18 rokov.

Ich prostredníctvom by sa mala uskutočňovať el. komunikácia orgánovej verejnej moci s občanmi či podnikateľmi. Zoznam orgánovej verejnej moci, ktorý začne touto cestou komunikovať zatiaľ nie je známy, pričom daňové úrady, zdravotné poisťovne a sociálna poisťovňa ostáva komunikovať klasickou papierovou formou.

Zriadenie týchto el. schránok však nemyslelo na zahraničných majiteľov firiem. Prístup do el. schránky je možný len prostredníctvom občianskeho preukazu s čipom slovenského občana.

Doručovanie dokumentov sa malo v prvom kole začať od 1.1.2017. Avšak z dôvodu potrebnej výmeny občianskeho preukazu u veľkého množstva podnikateľov štát uvažuje o presune termínu na 1.7.2017.

Pokiaľ si však podnikateľ svoj účet už dobrovoľne sprístupnil či už prostredníctvom vlastného občianskeho preukazu alebo prostredníctvom splnomocneného zástupcu do 31.12.2016 automaticky sa mu zavádza povinnosť používania tejto schránky. Ak tak neučiní do 1.7.2017 schránka bude od tohto dňa automaticky spustená.

Deaktivácia firemnej elektronickej schránky aktivovanej na doručovanie nie je nijakým spôsobom možná. Elektronická schránka bude firme zrušená až po jej zániku výmazom z obchodného registra.

 

Zníženie sadzby dane z príjmu právnických osôb

Sľubované zníženie sadzby dane na 21% je tu, firmy tak budú od nového roka platiť nižšie dane.

Novelou zákona o dani z príjmov sa má sadzba dane z príjmov pre právnické osoby opäť znížiť, a to na 21 %. Nižšia sadzba dane sa prvý krát použije za zdaňovacie obdobie, ktoré začína 1.1.2017 a neskôr. Za rok 2016 budú právnické osoby uplatňovať naďalej 22 % sadzbu dane. Znížením sadzby dane vláda napĺňa svoje záväzky z Programového vyhlásenia vlády na roky 2016 až 2020.

Keďže sa mení sadzba dane z príjmov právnických osôb z 22 % na 21 %, dochádza aj k zmene platenia preddavkov, platených od 1.1.2017. Výšku preddavkov vypočítaných na základe podaného daňového priznania za rok 2015 je potrebné prepočítať novou sadzbou dane.

 

Zvýšenie minimálnej mzdy

Rok 2017 so sebou prinesie opätovné zvýšenie minimálnej mzdy z pôvodnej sumy 405 eur/mesačne na 435 eur/mesačne. Pričom hodinová mzda sa zvyšuje z pôvodnej sumy 2,328 eur na 2,5 eur. Ide o percentuálne zvýšenie o 7,41%. Takéto zvýšenie je najvyššie v histórii Slovenska.

Zákon požaduje každoročné zvýšenie minimálne mzdy podľa nasledovného výpočtu:

platná mesačná minimálna mzda pre rok 2016 (t. j. 405,00 eur) X index medziročného rastu priemernej mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca za rok 2015 (t. j. 102,9).

Podľa tohto výpočtu by mala byť suma minimálnej mzdy od roku 2017 vo výške 416,80 eur. Nariadením vlády SR č. 280/2016 Z.z. je minimálna mzda stanovená o 18,20 eur viac ako požaduje zákon.

Takéto zvýšenie sa odzrkadlí aj na minimálnej mzde určenej pre jednotlivé stupne náročnosti práce:

Stupeň náročnosti práce Koeficient minimálnej mzdy Mesačná minimálna mzda Hodinová minimálna mzda
1 1 435,00 € 2,500 €
2 1,2 522,00 € 3,000 €
3 1,4 609,00 € 3,500 €
4 1,6 696,00 € 4,000 €
5 1,8 783,00 € 4,500 €
6 2 870,00 € 5,000 €

 

V prípade týždenného pracovného času menej ako 40 hodín dochádza k úprave minimálnej hodinovej mzdy:

Stupeň Minimálna mzda pri ustanovenom týždennom pracovnom čase
38 a 3/4 hodiny 37 a 1/2 hodiny
1 2,5806 € 2,6667 €
2 3,0968 € 3,2000 €
3 3,6129 € 3,7333 €
4 4,1290 € 4,2667 €
5 4,6452 € 4,8000 €
6 5,1613 € 5,3333 €

 

Zvýšenie minimálnej mzdy bude mať za následok aj zvýšenie nákladov zamestnanca pri úhrade povinných odvodov do sociálnej a zdravotnej poisťovne.

 

Dividendy

Po trinástich rokoch vláda SR opäť zavádza zdaňovanie dividend. Pri podieloch vyplácaných zo zisku = dividendách platí do konca roka 2016 povinnosť zdravotných odvodov vo výške 14%. Počnúc rokom 2017 dochádza k zásadnej zmene a to k ich zrušeniu. Ako náhrada sa začne používať zdaňovanie dividend 7% sadzbou dane, ktorá bude vyberaná zrážkou. Pôvodne bola plánovaná 14% sadzba dane.

Dividendy vyplatené právnickým osobám nebudú predmetom dane tak ako doteraz. Pri fyzických osobách sa navrhuje postupovať nasledovne:

  • dividendy vyplatené zo ziskov vytvorených do konca roku 2003 – pri ich výplate po roku 2016 sa navrhuje zdaňovať daňou vyberanou zrážkou vo výške 7%,
  • dividendy vyplatené zo ziskov vytvorených za roky 2004 – 2016 – navrhuje sa zachovať doterajší daňový režim, t. j. dividendy neboli predmetom dane a naďalej pri ich vyplatení po roku 2016 sa nebudú zdaňovať, ale naďalej budú tieto dividendy podliehať zdravotným odvodom v závislosti od legislatívnej úpravy platnej podľa jednotlivých rokov (2011 – 2012 vo výške 10%, 2013 – 2016 vo výške 14%);
  • dividendy vyplatené zo ziskov vytvorených počnúc rokom 2017 – navrhuje sa zaviesť zdaňovanie dividend vyplatených fyzickým osobám daňou vyberanou zrážkou vo výške 7%, pričom už nebudú podliehať zdravotným odvodom.

 

Zvýšenie sumy stravného

Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky podľa § 5 ods. 2 zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách ustanovuje nové výšky stravného platné od 1.12.2016 pri tuzemských pracovných cestách.

Sadzby stravného (diéty) na tuzemské služobné cesty od 1.12.2016 sú nasledovné:

  • 4,50 eura pre časové pásmo 5 až 12 hodín,
  • 6,70 eura pre časové pásmo nad 12 hodín až 18 hodín,
  • 10,30 eura pre časové pásmo nad 18 hodín.

Zvýšenie stravného ovplyvní hlavne výšku stravných lístkov. Ich hodnota sa odvíja od sumy stravného určeného pre časové pásmo 5-12 hodín pri tuzemskej pracovnej ceste. Podľa nového znenia zákona bude výška stravného lístka v minimálne hodnote 3,38 eur oproti pôvodnej hodnote 3,15 eur.

Zvýšenie sumy stravného taktiež ovplyvní výšku daňovo uznateľných nákladov zamestnávateľa. Podľa § 152 ods. 3 Zákonníka práce (311/2001 Z.z.) musí zamestnávateľ prispievať svojim zamestnancom na stravovanie najmenej 55 % z ceny jedla, najviac však do výšky 55 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste pre časové pásmo 5 až 12 hodín. To znamená, že daňovým nákladom zamestnávateľa bude suma v rozmedzí 1,86 eur – 2,48 eur na jeden stravný lístok.

V prípade SZČO je možnosť zahrnúť do daňových výdavkov sumu 4,50 eur za každý jeden odpracovaný deň.

 

Náklady, ktoré sú daňovým výdavkom až po ich úhrade

Novelou zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“) s účinnosťou od 1. januára 2015 došlo k vymedzeniu výdavkov, ktoré sa stávajú súčasťou základu dane až po ich zaplatení.

S účinnosťou od 1.1.2017 dochádza k presnejšiemu vymedzeniu skupín výdavkov, na ktoré sa táto podmienka vzťahuje.

10 výdavkov, ktoré vyžadujú zvýšenú pozornost:

  1. kompenzačné platby
  2. nájomné za prenájom hmotného majetku (hnuteľnej veci, nehnuteľnosti)
  3. nájomné za prenájom nehmotného majetku (napr. odplaty za poskytnutie práva na použitie alebo za použitie predmetu priemyselného vlastníctva, softvéru, autorského práva alebo práva príbuzného autorskému právu)
  4. výdavky (náklady) na marketingové a iné štúdie
  5. výdavky (náklady) na prieskum trhu
  6. odplaty (provízie) za sprostredkovanie u prijímateľa sprostredkovania
  7. výdavky (náklady) viažuce sa k úhrade príjmov daňovníkom nezmluvných štátov
  8. výdavky (náklady) na vybrané poradenské a právne služby
  9. výdavky (náklady) na získanie noriem a certifikátov
  10. výdavky (náklady) na sponzorské u sponzora na základe zmluvy o sponzorstve v športe